SABDA RASULULLAH SAW "AKAN TIBA SUATU ZAMAN DI MANA TIADA APA YANG BERNILAI DAN BOLEH DIGUNAKAN OLEH UMMAT MANUSIA. MAKA SIMPANLAH DINAR DAN DIRHAM (UNTUK DIGUNAKAN)" - Musnad Imam Ahmad Ibn Hambal -

Ahad, 26 Jun 2011

Masa Untuk Tambah Stok Emas

Harga Emas turun lagi pada hari Jumaat yang lalu selepas turun sedikit pada hari khamis sebelumnya ekoran rancangan oleh pemimpin European Union (Euro) untuk menjalankan program penstabilan semula ekonomi setelah sekian lama negara itu dilanda krisis kewangan, sekaligus mengurangkan permintaan ke atas Komoditi berharga ini.

Untuk tujuan penstabilan ini, Perdana Menteri EU dijangka akan mengumumkan pakej pemotongan bajet negara pada minggu hadapan. Permintaan ke atas Matawang USD pula semakin mengukuh berbanding Euro, dan ini juga menjadikan permintaan ke atas Emas berkurang dan menyokong kepada penurunan harganya di pasaran dunia.

Dari segi analisis teknikal pula, harga emas kini sedang berada di paras yang pertama garisan Fibo, iaitu pada paras 23.6, sekaligus menjadikan ketika ini adalah posisi yang amat baik bagi sesiapa yang ingin menambah stock Gold dengan menggunakan Teknik Pemurataan Nilai Dollar (Dollar Cost Averaging).

Melalui teknik ini, setiap kali harga turun mencecah garisan kuning Fibo bernombor 38.2, 50 dan 61.8, setiap kali itulah kita perlu tambah order kerana mengikut perkiraan Teori Fibonacci ini, harga mempunyai kenbarangkalian yang tinggi untuk mendaki semula apabila ia mencecah mana2 satu Level Fibo, tetapi pada level bernombor berapa tidak dapat dipastikan, justeru buat saja New Order sebaik sahaja harga mencecah di mana2 garisan dian 23.6, 38.2, 50 dan 61.8.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan