SABDA RASULULLAH SAW "AKAN TIBA SUATU ZAMAN DI MANA TIADA APA YANG BERNILAI DAN BOLEH DIGUNAKAN OLEH UMMAT MANUSIA. MAKA SIMPANLAH DINAR DAN DIRHAM (UNTUK DIGUNAKAN)" - Musnad Imam Ahmad Ibn Hambal -

Isnin, 8 Ogos 2011

Harga Emas di Pasaran Tempatan (Kedai Emas) Naik Sekali Lagi...

Hari ini sekali lagi harga emas di pasaran tempatan (kedai emas) dinaikkan sekali lagi kepada RM190/gram untuk emas 999.9 selepas ianya dinaikkan kepada RM183/gram hanya pada beberapa minggu yan lalu. Ini menunjukkan bahawa kerancakan harga emas mendaki terlalu pantas dan ini bukannya masa untuk kita semua terus bersikap tunggu dan lihat menanti harga emas turun semula.

Dalam seminar saya, berulangkali saya tegaskan bahawa waktu terbaik untuk membeli emas ialah pada waktu ketika kita mempunyai Matawang yang tidak digunakan untuk sebarang tujuan pembayaran, dan waktu terbaik untuk menjualnya ialah pada waktu kita memerlukannya untuk digunakan bagi tujuan pembayaran, dan kita hanya perlu menjualnya pada sekadar jumlah yang diperlukan, bukan kesemuanya!

Sesiapa yang hadir ke seminar saya akan faham definisi diantara WANG dan MATAWANG, dan mana satu yang wajar disimpan samaada Wang ataupun Matawang.

InsyaAllah, pada posting yang akan datang saya akan jelaskan mengenai perbezaan definisi ini, namun secara mudahnya Wang adalah aset dalam bentuk Emas & Perak, manakala Matawang (RM) adalah sekadar alat yang digunakan untuk tujuan pembayaran, bermakna fungsinya untuk digunakan dan bukannya disimpan, jika disimpan bermakna fungsinya telah disalahgunakan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan