SABDA RASULULLAH SAW "AKAN TIBA SUATU ZAMAN DI MANA TIADA APA YANG BERNILAI DAN BOLEH DIGUNAKAN OLEH UMMAT MANUSIA. MAKA SIMPANLAH DINAR DAN DIRHAM (UNTUK DIGUNAKAN)" - Musnad Imam Ahmad Ibn Hambal -

Rabu, 17 Ogos 2011

KENAPA PILIH EMAS...

Emas telah di anggap sebagai matawang (sememangnya Wang), komoditi & pelaburan sejak beribu tahun dahulu. Samada di buru kerana kecantikan mahupun nilainya, harganya terus melonjak tinggi di pasaran.

Terdapat spekulasi dikalangan pelabur tentang berapa tinggikah harga emas akan meningkat di pasaran? Sementara tiada siapa yang tahu , terdapat pendapat kuat menyatakan harga emas akan melonjak lebih tinggi di pasaran . Antara faktor yang mendorong kenaikan harganya adalah ;-

Rizab Bank Pusat

Bank Pusat menyimpan Wang Kertas dan Emas sebagai Rizab. Menurut World Gold Counsil untuk pertama kali dalam masa sedekad. Bank Pusat mula membeli lebih banyak emas dari jumlah yang mereka jual . Bila Bank Pusat mula bergerak meninggalkan Matawang Kertas dan sebaliknya mengumpul lebih banyak emas, ianya telah meningkatkan permintaan logam beharga ini di pasaran emas antarabangsa, menyebabkan harganya melonjak lebih tinggi.

Nilai Matawang U.S. Dollar

Emas dan Matawang U.S. dollar mempunyai hubungan yang bertentangan antara satu sama lain. Apabila matawang US Dollar mengukuh , harga emas akan jatuh. Apabila nilai Matawang US Dollar lemah, harga emas akan melonjak tinggi. . Faktor ini dipengaruhi oleh sikap atau tabiat para pelabur.Apabila matawang Dollar kukuh, para pelabur akan berurusniaga menggunakan US Dollar, apabila matawang US Dollar lemah atau pada ketika berlaku ketidaktentuan ekonomi, ramai pelabur akan memilih emas sebagai pelaburan  lindung nilai paling selamat (safe haven) untuk aktiviti pelaburan mereka. Pelabur menggunakan Emas sebagai perlindungan kepada kekayaan mereka selain perlindungan kepada kejatuhan nilai matawang, inflasi dan kemelesatan ekonomi.

Permintaan

Permintaan Dunia terhadap Emas untuk kegunaan Barang Kemas Perhiasan dan keperluan Industri banyak mempengaruhi harga logam beharga ini. Setiap tahun sekitar 78% daripada hasil  perlombongan baru  ataupun emas recycled digunakan untuk barang kemas perhiasan , sementara 12% lagi permintaan untuk tujuan perubatan dan kegunaan industri. Dengan pendapatan yang semakin meningkat, ianya menarik minat lebih ramai orang untuk memiliki emas fizikal. Dunia telah melihat peningkatan ketara dari segi permintaan mahupun kenaikan harga emas di pasaran.

Suasana Ekonomi

Kenaikan harga minyak, ketidakstabilan politik dan ancaman keganasan , sebagaimana yang kita lihat  berlaku  di rantau Timur Tengah dan Utara Afrika,  menyebabkan para pelabur merasa bimbang mengenai kestabilan ekonomi dunia. Faktor ketidaktentuan ekonomi telah meningkatkan minat yang tinggi  terhadap emas sebagai pelaburan selamat, menyebabkan lonjakan harga berlaku di pasaran.

Adakah harga emas akan terus meningkat lebih tinggi?

Harga emas terus melonjak tinggi kepada rekod baru di mana para pelabur menggunakannya sebagai  pelaburan lindung nilai terhadap kebimbangan inflasi dan ketidaktentuan ekonomi dan politik dunia.. Sebagaimana pelaburan lain di mana terdapat rally turun naik harga , pelabur mungkin merasa resah  sekiranya lonjakan harga emas ibarat buih yang bakal pecah.  Walaupun terdapat logik mengenainya (kerana setiap yang naik pasti akan turun) tetapi  dari segi jangka panjang emas telah membuktikan nilainya sejak beribu tahun dahulu sebagai aset paling dipercayai oleh semua Tamadun di dunia.

Ketidaktentuan berterusan Ekonomi dan Politik dunia.

Pada 18 April 2011, Agensi penarafan Standard & Poor’s  telah menurun taraf (downgraded ) its credit outlook for the United States, stating in a press release, “Because the U.S. has, relative to its ‘AAA’ peers, what we consider to be very large budget deficits and rising government indebtedness, and the path to addressing these is not clear to us, we have revised our outlook on the long-term rating to negative from stable.” S&P indicated that there is a 33% chance that it would cut long-term ratings within the next two years for the United States. In addition to worldwide instability, this particular downgrade, coupled with the threat of further ratings cuts, will likely increase gold’s attractiveness to already skittish investors. (For more information on international investing and instability, check out Why Country Funds Are So Risky.)

Price Still Within 0.7 Standard Deviations

Despite gold’s rise from less than $1,000 an ounce to nearly $1,500 per ounce in the last six months ending April 2011, this represents only a 0.7 standard deviation in gold prices, according to Credit Suisse (NYSE:CS). What this means is that, while gold prices have certainly increased, the price has not strayed far from its statistical mean. Compare this to gold’s 180% move in 1979, which represented a 10.3 standard deviation. (To read more on indicators, see 3 Technical Tools To Improve Your Trading.)

Dikenali seluruh Dunia sebagai perlindung kekayaan sebenar

Para Pelabur di seluruh dunia melihat emas sebagai aset yang boleh melindungi kekayaan dan ketidaktentuan ekonomi pada hari ini.  Minat tinggi terhadap pelaburan emas tidak terhad kepada pemilikan emas fizikal  seperti jongkong dan syilling emas semata-mata  , tetapi  termasuk juga instrument pelaburan bersandarkan emas seperti SPDR Gold Shares (NYSE:GLD), Tabung Pertukaran Perdagangan terkenal dengan anggaran lebih dari 15juta dagangan sehari.

Impak dari pertumbuhan pesat pasaran

As economies develop and salaries increase in emerging markets, the demand for gold is expected to increase. 2010 saw record demand for gold. India, for example, the largest gold jewelry market in the world, saw a 25% increase in demand in the last decade, with gold purchases in India accounting for 32% of the global total in 2010. Research performed by the World Gold Council shows that cumulative annual demand for gold in India will increase to an excess of 1200 tons by 2020; in 2010, that total was 963.1 tons. (To find more reason to own gold, check out 8 Reasons To Own Gold.)

Better Late Than Never?

Dengan harga emas mencecah $1,500 se auns, ramai pelabur yang  mungkin merasakan agak terlambat  untuk memiliki emas pada harga pasaran yang mahal pada hari ini. Bagaimanapun harga emas  pada hari ini masih lagi jauh lebih rendah dari harga tetinggi yang pernah dicatat pada  Januari 1980 bilamana ianya mencecah $2,300 per ounce akibat krisis inflasi dunia dan tanpa disangkal ianya mampu pergi jauh lebih tinggi dalam suasana ketidaktentuan ekonomi dunia pada hari ini. Juga , fakta bagaimana emas berjaya mengekalkan trend kenaikan harganya untuk tempoh lebih sedekad & terus menjadi pilihan pelabur kerana sifat 'instrinsic value' yang ada pada logam berkenaan juga menjadi panduan kepada ramai penganalisis bahawa harganya akan terus melonjak pada masa-masa yang akan datang. Berapa lama trend ini akan berterusan kita semua tidak tahu, tetapi melihat kepada persekitaran politik dan ekonomi dunia pada hari ini di tambah dengan demand atau permintaan tinggi pasaran, semuanya memberi petunjuk yang harga emas akan terus melonjak di pasaran antarabangsa.


P/s: Tiada ungkapan "terlambat" dalam membeli Emas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan